Tidsregistrering
Er du klar til den nye lov om tidsregistrering?
Fra den 1. juli 2024 er det et lovkrav, at alle danske arbejdsgivere skal give deres medarbejdere mulighed for at registrere deres arbejdstid. Den nye lov har til formål at lette dokumentationen for, hvorvidt gældende arbejdstidsregler overholdes eller ej.
Men hvorfor? Det hele udspringer af en sag, hvor en fagforening sagsøgte en bank for ikke at kunne sikre, at de lovpligtige regler for arbejdstid blev overholdt. Dette tiltag handler derfor ikke om at overvåge medarbejderne, men derimod om at beskytte deres rettigheder.
Hvad betyder loven for dig som arbejdsgiver?
Du kender nok allerede 11-timers-reglen og 48-timers-reglen. Loven er vedtaget for at sikre, at arbejdsgivere overholder disse regler. Hvis du ikke er bekendt med forkortelserne, går de i alt deres enkelthed ud på, at medarbejdere ikke må arbejde mere end 48 timer om ugen i gennemsnit, skal have 11 timers sammenhængende hviletid inden for 24 timer samt har krav på én ugentlig fridag.
Når loven træder i kraft, skal din virksomhed have et pålideligt tidsregistreringssystem på plads, der dokumenterer de ansattes daglige arbejdstid. Der er krav for hvad systemet skal kunne, men disse er heldigvis simple. Systemet skal være objektivt, oplysningerne skal kunne tilgås af de pågældende medarbejdere og alle data skal gemmes i minimum 5 år.
Har du implementeret et tidsregistreringssystem?
Vi tilbyder det fleksible indstemplingssystem TimeMoto, der via RFID-læser gør det let og sikkert for brugere at registrere deres arbejdstimer.
Det smarte system giver dit team mulighed for at klokke ind og ud inden for få sekunder og den medfølgende Cloud-plan gør, at du kan holde dig opdateret hvor som helst.
Løsningen giver indsigt til både medarbejdere og arbejdsgivere om, hvem der arbejder og hvor længe – også i forhold til overarbejde. Så I undgår overraskelser.